Ohlédnutí za závěrečnými zkouškami učebních oborů
Zatímco v dubnu a květnu každého roku procházejí žáci závěrečných ročníků studijních oborů jednotlivými částmi maturitní zkoušky, od slohových prací z českého jazyka a literatury až po závěrečné ústní, červen je časem, kdy dovednosti nutné pro úspěšné získání výučního listu prokazují žáci 3. ročníků učebních oborů. Také jejich závěrečná zkouška se skládá ze tří částí – písemné, praktické a ústní.
Z pohledu laické veřejnosti je tou nejatraktivnější částí pravděpodobně ta praktická, probíhající v případě adeptů stavebních oborů v prostorách školních dílen na ulici J. K. Tyla v Moravské Třebové, v případě žáků oboru kuchař-číšník v atraktivním prostředí našeho odloučeného pracoviště – školní restaurace Fabrika ve Svitavách.
K praktické části závěrečné zkoušky přistoupila v prvním červnovém týdnu rovná desítka žáků učebního oboru kuchař-číšník. Jejich úkolem byla příprava slavnostní tabule na vybrané téma, kterou musí umět obhájit i v při konverzaci v anglickém jazyce, dále předvádějí vylosovaný úkol ze složité obsluhy a přípravu jednoho vybraného pokrmu dle vlastní receptury a druhého, který si losují z banky úkolů. Všechno probíhá v rámci běžného provozu restaurace. Pokrmy, připravované v rámci závěrečných zkoušek jsou tak uvedeny i na jídelním lístku a ochutnat je mohou i hosté restaurace. Pokrmy hostům chutnaly, jako příklad uvedeme některé z nich: šafránové rizoto s lososem, králičí hřbet v anglické slanině se žampionovou omáčkou a šťouchanými brambory, krůtí prsa plněná brusinkami a camembertem s pečenou červenou řepou a brambory, kančí ragú s lesním ovocem a šťouchanými brambory atd.
Žáci učebního oboru klempíř si v rámci praktické zkoušky z banky úkolů vylosovali zhotovení konkrétního klempířského výrobku. Obzvlášť je přitom třeba vyzdvihnout úspěch Jana Kopeckého, který si ze všech tří částí závěrečné zkoušky odnesl samé jedničky.
Marta Pluháčková
vedoucí učitelka odborného výcviku